La Bacău Organizația Femeilor Antreprenor a mizat pe antreprenoriat feminin autentic – ca soluție pentru dezvoltarea firmelor românești

Cea de-a X-a Conferință națională a OFA UGIR din 8 iunie 2023, și-a propus să ofere soluții variate pentru dezvoltarea afacerilor celor peste 80 de participanți – antreprenori din județul Bacău, Iași, Suceava și întreaga regiune, aducând mai aproape de afacerea lor, de comunitatea lor, fondurile nerambursabile destinate regiunii și României.

Discuțiile purtate au avut în vizor tema: „Potențialul dezvoltării afacerilor în era digitalizării, a proprietății intelectuale și a finanțărilor europene”.

În deschidere, Mirabela Miron, Președinte OFA UGIR a explicat rațiunea asocierii antreprenorilor în patronat, în ideea de a avea un dialog ferm și eficient, cu rezultate concrete, cu administrația publică centrală și locală.

A subliniat că lobby-ul legal oferit prin patronat contează enorm atunci când există dorință reală pentru a schimba cu adevărat lucruri în România. Pentru că nimeni în afară de antreprenorii dintr-un sector economic nu cunoaște mai bine ce trebuie făcut pentru ca sectorul să prospere.

Mirabela Bujor Vașlovanu, Președinte OFA UGIR Bacău a mulțumit vorbitorilor și participanților pentru deschiderea de a împărtăși din experiența lor, menționând că dialogul între întreprinzători în general și pe teme regionale în particular, are mare potențial de dezvoltare în județ.

Amalia Georgescu, Vicepreședinte OFA UGIR Regiunea N-E și moderatoarea evenimentului, a subliniat preocuparea patronatului nostru pentru sprijinirea antreprenorilor, în toate județele țării. Exemplele proprii pot fi inspirații pentru start-upuri, sau se pot constitui în valori pentru accelerarea afacerilor, pentru construirea de noi parteneriate.

O comunitate de afaceri închegată oferă mult mai multe șanse tuturor antreprenorilor din respectiva comunitate. Și OFA UGIR oferă această platformă pentru a crea sinergii între antreprenori și a sprijini parteneriatele de dezvoltare.

Discuțiile din primul panel s-au concentrat pe tema IMM-urile la răscrucea dintre granturi europene, instrumente financiare și inovare.

Maria Raluca Năstase, Director, Oficiul Județean pentru Finanțarea Investițiilor Rurale Bacău a invitat antreprenorii din agricultură să rămână atenți la ghidurile ce vor fi puse spre consultare publică pentru finanțările destinate lor în perioada următoare. Investițiile în pensiuni în zona rurală – nu sunt în prezent și nu vor fi eligibile spre finanțare prin AFIR. Vor fi în schimb eligibile dotări pentru pensiuni existente, în zone cu resurse antropice. GAL-urile au finanțare de 500 mil.EUR și pot prinde componenta de turism rural în SDL – strategia de dezvoltare locală.

Răspunzând la întrebarea despre plafonul finanțărilor prin GAL-uri, doamna Năstase a menționat exemplul programului tinerilor fermieri: GAL își stabilește plafoanele în funcție de necesarul de finanțare și de disponibilul de investiții. AFIR-ul nu influențează această decizie.

Pentru investiții în zonele rurale, nu este obligatoriu ca firma să aibă sediul social în rural. Poate fi și în urban, fie cu punct de lucru în rural, în funcție de ghidul solicitantului, pe CAEN-ul eligibil.

Constantin Cernat, Director Programe și Petre-Cezar Olteanu, Director Dezvoltare Afaceri din cadrul Camerei de Comerț și Industrie Bacău, au oferit participanților informații prețioase cu privire la radiografia economică a județului, dar și starea antreprenoriatului local.

În perioada pandemiei, economia județăului Bacău nu a depins de investițiile străine, în județ activând multe companii mari cu capital integral românesc. Acest lucru a făcut ca evoluția economiei județului să fie una pozitivă.

În anul 2021 Bacău a depășit județul Iași ca procent al creșterii economice anuale. Exemple de companii importante cu capital românesc, din perspectiva cifrei de afaceri: DEDEMAN, Chimcomplex Onești – care și-a dublat cifra de afaceri în doar 1,5 ani, companiile dlui.Umbrărescu.

În ceea ce privește IMM-urile, mai este mult de lucru. Se radiază mult mai multe firme decât se înființează.

Daniela Dragomir, Șef Serviciu Comunicare și Marketing Operațional, Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM) a punctat că proprietatea industrială este un instrument de creștere a competitivității și, respectiv, de internaționalizare

Doamna Dragomir a invitat antreprenorii participanți să-și dezvolte busiessurile, prin înregistrarea drepturilor, altfel, riscul de a pierde munca alocată pentru inovare se poate pierde, prin preluarea rezultatului inovației. Atenție este necesară pentru toate cele 3 componente ale proprietății industriale: brevet de invenție; marcă, indicație georgrafică; desene și modele.

Totodată a menționat că EUIPO sprijină antreprenorii, oferind acoperirea costurilor pentru protejarea drepturilor de proprietate industrială la nivel european. A atras atenția și asupra termenului de valabilitate a dreptului protejat. Sunt invitați antreprenorii să contacteze OSIM pentru a discuta spețele lor concrete și pentru a primi ghidare în sensul de a alege cea mai potrivită soluție pentru protejarea invențiilor, mărcilor lor.

Participanții au ridicat problema termenelor foarte mari pentru obținerea certificatului de înregistrare, ceea ce împiedică derularea unor finanțări, cum ar fi de exemplu Programul femei antreprenor, coordonat de Ministerul Antreprenoriatului și Turismului.

Doamna Dragomir a preluat solicitarea de a gândi pașii necesari pentru ca beneficiarii acestor programe să nu fie blocați în derularea proiectelor lor de termenele legale impuse.

Gheorghe Mandici, Director zona Bacău al Auchan a încurajat antreprenorii să vină către hypermarket pentru distribuția produselor lor, prezentând cum funcționează politica hypermarketului privind localismul și rolul retailului în localism, cu accent pe dezvoltarea comunității

Participând la un eveniment organizat de OFA, a ținut să sublinieze că din cei cca. 8000 de angajați, 68% sunt femei și 61% din funcțiile de conducere sunt deținute de femei. Este o demonstrație clară a faptului că în România femeile joacă un rol important pe piața muncii, inclusiv în gestiunea companiilor. Tot pe tema importanței producătorilor autohtoni, a menționat că procesul de trasabilitate sprijinit.

În încheiere, a invitat antreprenorii să valorifice potențialul de a deschide afaceri și unde putem, să ne legăm și de finanțările disponibile.

Carmen Fediuc, Președinte al OFA UGIR Suceava, a prezentat sintetic participanților finanțările pentru IMM-urile din Regiunea Moldovei în perioada 2023-2028, punctând apelurile ce urmează să fie deschise în acest an.

A menționat că firma reflectă modul antreprenorului de a fi. De aceea adunându-ne într-o comunitate, învățăm mai ușor, pe subiecte de interes și găsind împreună soluții inovative.

”Vrem să arătăm că putem mai mult în zona fondurilor europene [față de perioada anterioară de finanțare], dar cu cap.”

Te invităm să urmărești prima parte a conferinței aici: 

În acest an, pentru firme care vor să-și dezvolte activitatea în mediul urban vor exista finanțări prin PNRR și prin POR. Se finanțează activități diferite pe plafoane diferite. Apelul pe digitalizare oferă finanțare de max. 30.000 sau max. 100.000 eur și este deschis până la sfârșitul lunii iunie. A atras atenția că este bine compania să-și facă un diagnostic al etapei în care se află privind digitalizarea, astfel încât finanțarea să o sprijine real și să nu se constituie doar într-un efort birocratic cu eficiență minimă.

DIGITAL INNOVATION ZONE de exemplu, cu sediu în Iași, oferă gratuit pentru firme o astfel de analiză privind stadiul digitalizării, prin instrumente speciale.

Trebuie clar să fie cunoscute prioritățile de dezvoltare și să fie asumate rezultatele ce vor fi monitorizare peste 3 ani de la încheierea finanțării.

Prin POR, se deschid finanțări în octombrie.

Următorul program – automatizarea liniei de producție, roboți, cu susținere de soft corespunzător.

În panelul 2, pe tema Femeile antreprenor: un atu subestimat al dezvoltării României, membrele panelului s-au constituit într-o sursă de inspirație pentru participanți, oferind prin propriile exemple încredere în reușita activității antreprenoriale, cu condiția să existe deschidere pentru soluții inovative și să fie o activitate cu pasiune și echilibrată.

Lucia Pădurariu, fondatoarea Asociației ”Simfonia florilor” a vorbit despre importanța urmăririi viselor și lipsa temerii pentru schimbarea domeniului de activitate. Proiectul poveștilor cu flori în locuri de poveste – evenimente derulate pentru a conștientiza valoarea monumentelor istorice se centrează pe conceptul de turism cultural și a adus în 2022 la evenimentele organizate în județ 200 de turiști din țară, exceptând turiștii din județ.

Brîndușa Bordeianu, Art Director „Brândușa Bordeianu Make-up Academy”: ”Cea mai mare provocare este ca ceea ce faci ca afacere să treacă proba timpului.”

Când ești antreprenor, trebuie să fii mereu en-garde și să poți gândi rapid soluții. Networkingul este important pentru afaceri și a spus că are încredere în capacitatea patronatului OFA UGIR de a constitui nuclee de femei antreprenor puternice și dornice să facă mai mult pentru propriile afaceri, dar și pentru comunitățile lor.

Mioara Iacob, psiholog, a arătat motivele pentru care înțelegem din ce în ce mai mult că nu putem realiza prea multe altfel decât împreună. Lecția viitorului va fi împreună. Totodată a subliniat necesitatea de a găsi echilibrul sănătos și de a înțelege resorturile pentru menținerea acestui echilibru.

Alina Tănăsache, fondatoare, DietNutriMed a subliniat că sănătatea înseamnă sănătate trup, minte, emoții. Femeia antreprenor din toată lumea pleacă de la somnul de frumusețe (în intervalul 22.00-06.00). Odihna este esențială pentru a ne putea organiza activitatea într-o manieră coerentă.

Iuliana Petrunjel, fondatoarea Apium Food a pus accentul pe valoarea echipelor în care cuprinde salariații firmei. ”Cheia succesului constă în angajați de calitate. Pregătirea lor este esențială pentru reușita afacerii.”

Descoperă înregistrarea celui de-al doilea panel aici:

Conferința națională de la Bacău a oferit prilejul de a anunța oficial semnarea Protocolului de colaborare între OFICIUL DE STAT PENTRU INVENŢII ŞI MĂRCI – OSIM și Organizația Femeilor Antreprenor din UGIR.

Scopul acestei colaborări instituționale este de a promova programele şi proiectele care urmăresc susţinerea inovării, competitivitatea și profitabilitatea ca factori de creștere economică, cu atenție aparte pentru promovarea femeilor antreprenor.

Suntem onorate să fim primul patronat care semnează parteneriatul cu OSIM, pentru că ne dorim să sprijinim membrele noastre, dar și întreaga comunitate românească de afaceri să conștientizeze avantajele și profitul suplimentar ce pot fi obținute ca urmare a protecției proprietății intelectuale pe baza legislației în vigoare referitoare la protecția obiectelor dreptului de proprietate industrială.

Firmele mici și mijlocii cu capital românesc, pentru a căpăta o voce mai puternică, au fost invitate să se asocieze, sau să adere la structuri asociative ale patronilor, antreprenorilor.

Pentru că forța argumentului numeric este în continuare valabilă atunci când vine vorba de promovarea unor modificări legislative, pentru asigurare de condiții corespunzătoare derulării afacerilor.

Descoperă întreg albumul foto AICI. 

Mai multe detalii despre eveniment regăsiți AICI. 

Organizația Femeilor Antreprenor din UGIR promovează:

*Creșterea importanței rolului femeii în dezvoltarea societății românești,

*Sprijinirea, dezvoltarea, promovarea femeilor antreprenor,

*Susținerea inițiativelor de business care vor genera produse și servicii inovatoare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *