Trăim o perioadă plină de provocări, în care singura constantă e schimbarea. Matricea D-VUCAD Disruption – Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity, Diversity (Perturbare – Volatilitate, Incertitudine, Complexitate, Ambiguitate, Diversitate) ne obligă pe toți la transformări continue, la flexibilitate, adaptabiltitate, agilitate, reziliență. Iar când vine vorba de antreprenoriat, complexitatea crește exponențial, iar pentru antreprenoriatul feminin provocările sunt și mai dure.
Care este noua paradigmă a valorilor de leadership feminin ce răspund la provocările acestei perioade plină de schimbări și transformări în toate planurile? Antreprenoarele din cadrul Organizației Femeilor Antreprenor din UGIR – OFA UGIR au răspunsul.
Mediul de lucru modern include din ce în ce mai multă implicare emoţională – e o realitate tot mai evidentă. În piața muncii se vorbește tot mai mult despre calitatea relațiilor interumane, despre nevoia de empatie, toleranță, diversitate și incluziune, egalitate de șanse, worklife balance.
Cadrul modern în care fiecare antreprenor ar trebui să îşi (re)definească afacerea include, pe lângă inovaţie, productivitate, profitabilitate, competiţie şi multă angajare emoţională. Emoţie. Forţa care dintotdeauna mişcă lumea şi schimbă vieţile. Iar aici femeile au un cuvânt greu de spus pentru că dețin „know how”-ul și se pricep de minune să țină echilibrul.
De aici vin și resorturile care animă noua generație de femei-lider și antreprenoare – solidaritatea, autenticitatea, sustenabilitatea, spiritul civic, activarea intuiției în identificarea unor nișe de piață neexploatate până acum.
Patronatul OFA UGIR a înțeles că antreprenoarele au nevoie de lobby activ, constant și coerent pentru politici publice și antreprenoriale, pentru îndreptarea unor legi strâmbe sau care nu mai corespund realității, așa că au trecut la fapte.
„Observ din ce în ce mai multe antreprenoare care se simt copleșite de provocările continue cu care se confruntă. Ele își manifestă tot mai mult nevoia de a socializa, de a se agrega în organizații, patronate și asociații care să le promoveze, să le reprezinte drepturile, nevoile, care să le facă vocile auzite. E o tendință firească, nu poți să faci față de unul singur în acest ocean de turbulențe de tot felul. Vrem să le ușurăm misiunea și să le ajutăm să înainteze mai ușor prin furtună.”, declară Mirabela Miron, președinta OFA UGIR.
De aceea, o sarcină importantă în OFA UGIR este ca echipa de conducere să aibă întâlniri periodice cu organizațiile și decidenții care pot schimba cadrul legislativ. Printre temele abordate de OFA UGIR în dialogul cu Guvernul României menționăm:
- Promovarea legislației pentru autorizarea creșelor private, într-un dialog direct cu Ministerul Educației;
- Promovarea antreprenoriatul feminin în contextul procesului de aderare a României la OECD. Obiectivul OFA UGIR este ca prin Strategia României de aderare la OECD să fie prevăzuți pași concreți pentru creșterea nivelului de participare și îmbunătățirea performanțelor femeilor în antreprenoriat prin oferirea accesului egal la resurse, educație și oportunități. Astfel, se va urmări crearea de fonduri specifice pentru sprijinirea antreprenoriatului feminin, facilitarea accesului la tehnologie și infrastructură și dezvoltarea de programe de mentorat și networking pentru antreprenoare. Patronatul încurajează colaborarea cu instituțiile financiare pentru a dezvolta produse de finanțare adaptate nevoilor femeilor antreprenor și se vor crea și finanța programe de formare și dezvoltare a competențelor antreprenoriale pentru femei, inclusiv mentorat și coaching.
OFA UGIR militează pentru simplificarea proceselor birocratice și eliminarea barierelor legale care ar putea descuraja femeile de la inițierea unei afaceri, pentru organizarea de discuții periodice între patronatele femeilor antreprenor cu autoritățile pentru a evalua și îmbunătăți reglementările relevante.
- Legea dialogului social – OFA UGIR are dialog constant, prin participarea la ședințele Comisiei de Dialog Social, care au loc de fiecare dată când Ministerul Finanțelor promovează un act normativ. Transmiterea de propuneri concrete atât pentru corectarea unor erori ale inițiativelor legislative ce vin din constatările practice, cât și avansarea de propuneri care să permită evitarea creșterii unor presiuni fiscale noi asupra firmelor. De exemplu, transmiterea de propuneri pentru optimizarea încasărilor bugetare (07.2023; 08.2023).
Educația antreprenorială pentru femeile din zonele rurale sau defavorizate promovează acțiuni concrete:
- Crearea de centre de instruire în zonele rurale;
- Program de mentorat;
- Program de finanțare dedicat;
- Program de formare a competențelor digitale.
- Formarea profesională continuă vine să rezolve blocaje create prin lipsă de standarde pe anumite meserii. OFA UGIR susține că nu este o problemă în a actualiza programe de formare profesională după standarde noi – problema vine din faptul că se anuleaza unele și nu se înlocuiesc cu nimic. Rezultatul negocierilor a fost acceptarea unor măsuri provizorii.
OFA UGIR este cel mai activ patronat ce promovează creșterea importanței rolului femeii în dezvoltarea societății românești, sprijinirea, promovarea femeilor antreprenor și susținerea inițiativelor de business care vor genera produse și servicii inovatoare.
În primii cinci ani de activitate, OFA UGIR numără peste 950 de membri, colaboratori și parteneri și este prezentă în România, Croația, Marea Britanie și Republica Moldova.
Sursa: Unica.ro