Amalia Georgescu este un antreprenor de succes, soție, mamă a unei fetițe de 7 ani, trainer, specialist event management, consultant marketing și relații publice.
Conduce în Iași, alături de familia sa, 2 afaceri în domeniul producției și al serviciilor (BIOCOMP și AGEO Events). În prezent, este doctorand pe tema importanței structurilor asociative în dezvoltarea afacerilor, la Facultatea DIMA- Design Industrial și Managementul Afacerilor, Universitatea Tehnică “Gheorghe Asachi” din Iași.
Amalia Georgescu este presedinte OFA UGIR Iasi și Regiunea de Nord-Est, dar și brand ambassador OFA START-UP ANGELS pe Regiunea Iași.
Amalia Georgescu, anul acesta BIOCOMP împlinește 30 de ani. Felicitări! Ați parcurs un drum lung, dar cum a fost începutul? Cum ați pornit afacerea, cum ați crescut-o?
Amalia Georgescu: -Alături de soțul meu, de mai bine de 20 de ani, dezvoltăm două afaceri: una în domeniul producției și una în domeniul serviciilor.
Prima afacere, BIOCOMP, o conducem în calitate de a II-a generație de antreprenori, cu acționariat 100% privat românesc, ce duc mai departe și dezvoltă afacerea de familie deschisă de socrul meu în toamna anului 1991. BIOCOMP împlinește anul acesta 30 de ani de producție de dispozitive de dezinfecție ecologice, cu lumină ultravioletă UV-C. Am dezvoltat, în tot acest timp, o gamă variată de dispozitive și servicii de calitate, ce asigură garanția biosecurității ecologice integrate, cu tehnologia luminii ultraviolete UV-C, pentru orice tip de spațiu dedicat activității umane, din orice domeniu. Continuarea procesului de dezvoltare este imperativă pentru noi, având în vedere faptul că, grija pentru sănătatea umană, în lupta cu microorganismele dăunătoare, reprezintă misiunea noastră de zi cu zi.
A doua direcție de business a fost dezvoltată de mai bine de 15 ani. Întrucât sunt pasionată de marketing, relații publice, organizări și moderări de evenimente, am dezvoltat AGEO Events, agenție specializată în oferirea acestor tipuri de servicii. Agenția oferă servicii atât pentru zona corporate, cât și pentru zona private, în consilierea și organizarea de evenimente speciale (nunți, petreceri, botezuri, zile de naștere etc).
Cum v-a schimbat afacerea din punct de vedere profesional dar și personal?
Întotdeauna am căutat să mă autodepășesc și să îmi testez potențialul. Știu că sunt creată pentru mai mult decât o viață de angajat, în care altcineva îmi hotărăște direc
ția profesională. Nu accept să mă complac în rutina vieții de zi cu zi și nu îmi place să îmi găsesc scuze pentru a nu progresa și a nu învăța ceva nou.
”Am învățat din greșeli, dar am comunicat deschis!”
Astfel, încă din studenție, am fost angajată în cadrul unei firme de consultanță, dar am căutat să îmi dezvolt și un mic business, alături de o prietenă, oferind servicii de decorațiuni și organizări evenimente.
Cunosc, deci și perspectiva angajatului, dar și a angajatorului și am simțit încă de atunci că sunt făcută pentru antreprenoriat. De ce? Pentru că am capacitatea de a mă organiza singură, de a coordona echipe mari de oameni, de a gestiona situații de criză și pentru că nu mă sperie ideea de a-mi asuma riscurile și reușitele, ce vin la pachet cu lumea antreprenoriatului. Îmi place libertatea de mișcare, mă provoacă necunoscutul și îmi stimulează creativitatea, mă adaptez ușor oricărui mediu, accept provocările de învățare și ocaziile de a comunica sau de a lucra cu diverse categorii de persoane.
Lumea afacerilor și dezvoltarea profesională au, automat, impact și asupra vieții personale. Astfel, alături de soțul meu, am căutat mereu să lucrăm în echipă, să ne împărțim responsabilitățile atât din business, cât și de acasă și să ne implicăm împreună în creșterea și educarea fetiței noastre, care acum are 7 ani.
Am învățat din greșeli, am avut multe greutăți și provocări, dar am comunicat deschis și am înțeles că, dacă ne dorim performanță și reușită în afaceri, același lucru trebuie să ni-l dorim și pentru viața noastră personală și de familie. De aceea, iubesc momentele în care noi doi stăm și povestim și ne dăm voie să ne imaginăm cum va arăta viitorul nostru, ce ne dorim pentru afacerile noastre și cum putem avea impact în societatea în care trăim. E frumos să visam împreună, pentru că de aici ne-au venit o mulțime de idei, pe care le aplicăm cu succes în ceea ce facem astăzi.
Care au fost obstacolele/prejudecățile pe care a trebuit să le depășiți?
Zilnic poți întâmpina diverse obstacole sau situații, pe care trebuie să le depășești. Pentru mine, una dintre provocări a fost, ca femeie implicată în afaceri, să nu ascult toate „încurajările” celorlalte femei, ce mă întrebau dacă mai am timp de familie, dacă soțul meu mă susține și dacă mai rezist, căci… „E greu ce faci, nu-i așa? Eu, sigur, nu aș putea face ceea ce faci tu! Mai poți?”. La început, „purtarea lor de grijă” mi se părea intrigantă și amuzantă, dar apoi am realizat că sunt ocazii foarte bune de consiliere, de coaching și de discuții pe subiectul potențialului și a abilitaților femeiilor, a rolului nostru în societate, în relația cu bărbații și în creșterea generațiilor viitoare, și cum să folosim puterea creatoare feminine, în tot ceea ce facem. Și astfel, am avut ocazii să fiu speaker la diverse conferințe, traininguri și întâlniri și să încurajez femeile și bărbații în a-și schimba perspectiva, în a-și da voie să își împlinească potențialul, dorințele și să nu mai aștepte ca alții să le poarte de grijă. Organizez, de asemenea, prin AGEO Events, diverse worshopuri și traininguri de specialitate și fac tot posibilul să îi influențez pe cursanții mei în a vedea lucrurile din perspectiva „vizionarului” și a „capitalului” care își duce la îndeplinire misiunea.
Astăzi fac acest lucru și din poziția de reprezentantă a Organizației Femeilor Antreprenor și, alături de celelalte colegele ale mele, femei puternice și implicate la cel mai înalt nivel în societate, arătăm că schimbarea care ne-o dorim pentru noi, pentru societatea românească, pentru familiile și afacerile noastre, o putem face chiar noi, pas cu pas.
”Succesul se măsoară și se definește diferit de către fiecare dintre noi”
Ce calități trebuie să aibă o femeie că să fie un antreprenor de succes?
Am un gând, după care m-am ghidat mulți ani: „Fă ceea ce îți place, dar ai grijă să iți facă bine ceea ce iți place”. Am căutat să îmi fac bine și să mă asigur că fac bine și celor cu care am avut ocazia să lucrez, să ajut, când am avut ocazia și să arăt că există o soluție, când apărea o problemă aparent de nerezolvat. Succesul se măsoară și se definește diferit de către fiecare dintre noi.
Pentru mine, succesul înseamnă să știu că, zi de zi, simt că fac ce este bine, că am învățat și mi-am asumat cine sunt, că dorm liniștită seara, că nu am greșit sau că nu am făcut rău cuiva. Succesul îl măsor prin mulți indicatori de performanță în afaceri, iar în viața personală, prin armonia din viața mea, sănătatea în trup, bucuria din familie și iubirea pe care o manifestăm față de cei dragi, fară să așteptăm ceva în schimb.
Succesul fiecăruia dintre noi poate fi un model de urmat pentru ceilalți, sau poate rămâne necunoscut, dar atâta timp cât noi rămânem fideli chemării noastre, ne facem treaba, ne bazăm pe principii și valori care ne fac bine și nu rău, atunci munca și eforturile de astăzi, sigur, vor da rezultate mai tărziu. Îmi doresc ca aceste rezultate să fie pentru binecuvântarea familiei mele, a angajaților și colaboratorilor noștri și pentru ca România să devină țara în care copiii să își dorească să rămână și să vadă că își pot construi un viitor.
”Vrei o schimbare în viața ta? Fă ceva și provoacă acea schimbare!”
Din punctul dvs de vedere, există o rețetă a succesului?
Cred că, indirect, am răspuns la această întrebare mai sus, deși nu cred în rețete și în formule de 3 sau 5 pași, pentru a atinge succesul. E bine să învățam din experiențele celorlalți, e bine să citim, să ne documentăm, să căutăm răspunsuri la întrebările noastre și să ne formăm propria noastră experiență și interpretare asupra succesului. Pentru mine, succesul este format din acțiune și urmărirea concretă a unor obiective.
Vrei o schimbare în viața ta? Fă ceva și provoacă acea schimbare!
Vrei mai mulți bani? Găsește modalități de a dezvolta direcții noi de investiții, de a-i câștiga inteligent și din cât mai multe direcții.
Vrei angajați mai implicați și responsabili? Fii tu, mai întâi, un model de implicare și responsabilitate. Lucrează, la început, cot la cot cu oamenii tăi, până îi însuflețești cu viziunea și valorile tale și până îi împuternicești în ceea ce au de făcut mai departe.
Vrei să fii mai sănătos sau să te simți mai bine? Trezește-te dimineața, fă sport, mănâncă sănătos, odihnește-te și dă-ți voie să te bucuri de viață.
Ați avut vreun eșec în afaceri? Cum l-ați depășit?
– Încă din copilărie am căutat mereu să găsesc ocazii de a munci și de a face bani. Nu m-am descurajat ușor. Mi-am testat spiritul antreprenorial încă din liceu, când mă implicam în organizarea tuturor evenimentelor și activităților importante din școală sau alte activități de voluntariat, în diverse asociații. În facultate, am fost provocată să îmi încep și prima mea firmă de organizări evenimente, în asociere cu o prietenă. Am lucrat împreună 3 ani și apoi ne-am dat seama că avem viziuni diferite de dezvoltare profesională și atunci am decis să ne separăm. Aici mi-a fost testată prima dată ideea de “eșec în afaceri” și au fost persoane care m-au criticat, spunându-mi că sunt prea tânără pentru așa ceva și de asta nu a mers. Am suferit, dar apoi am simțit că nu se termina aici totul și am deschis o nouă afacere, în domeniul comerțului de îmbrăcăminte și accesorii de tip outlet. Totul a mers foarte bine în primul an, dar când a apărut un client mare cu un proiect complex, am semnat contractul și am făcut să mă bazez, alături de partenera mea de afaceri, doar pe această cooperare, pentru ceva vreme. Se pare însă că acel client era un “țepar în serie” care cumpăra pe datorie și promitea contracte de colaborare, dar care fugea apoi cu marfa și era de negăsit pentru a răspunde în fața justiției. Și așa a procedat cu mulți alți furnizori, când am căutat să aflăm ce se întâmplă….și, iată că, din nou am pierdut bani! Atunci mi-a fost testată abilitatea de a-mi reveni din eșec, de a găsi o modalitate de a acoperi datoriile și de a vedea ce pot învăța și din această lecție. Aceste două experiențe au fost pentru mine definitorii și m-au făcut mai puternică și mai curajoasă în a-mi asuma drumul antreprenorial și a face lucrurile cum știu eu mai bine. Alături de soțul meu, am reconstruit totul și așa am ajuns astăzi să lucrăm împreună, pentru reușita afacerilor noastre.
Care este modelul dvs de leader și cum v-a influențat/motivat acesta?
Am multe modele care m-au influențat, primul dintre ele fiind mama mea, o femeie cu o tărie și o putere de muncă fantastică. Am crescut privind-o cum se implică în creșterea noastră, a celor cinci copii și cum reușește să aibă doua servicii și să găsească mereu resursele pentru a ne da șansa la educație și la un viitor mai bun. De la ea am învățat ce înseamnă perseverența, forța de a munci și de a merge înainte, în ciuda „cetei” din fața ta, de a fi recunoscător pentru tot ce ai, de a te ruga și a căuta să ceri binecuvântarea și puterea lui Dumnezeu, pentru tot ceea ce faci.
Apoi, în timpul școlii, am avut câțiva profesori, care au văzut potențialul meu și care m-au ajutat să cresc cât mai mult și să învăț cât mai bine. Le mulțumesc!
Îi mulțumesc și soțului meu, Gabriel, căci este un model de răbdare, bunăvoință, încredere, iubire și speranță. Apreciez integritatea și corectitudinea cu care face afaceri, modul în care analizează și evaluează lucrurile și amabilitatea cu care vorbește cu cei jur.
Astăzi, am modele la care privesc atât din mediul românesc, cât și cel internațional, și caut să învăț cât mai mult, de la fiecare. Dacă am ocazia să îi întâlnesc în persoană, îi voi provoca, punându-le întrebările la care nu am găsit răspuns și voi căuta să învăț din perspectiva lor asupra vieții și a succesului.
Cum reușiți să mențineți un echilibru între viața privată și cea de antreprenor?
Eu nu cred că există un echilibru, ci o permanentă negociere și prioritizare a ceea ce contează.
Fiind implicate, împreună cu soțul meu, în afaceri, e o provocare permanentă să menținem un echilibru între viață personală și cea de antreprenoriat. Cel mai bine pentru noi, funcționează să ne stabilim săptămânal prioritățile acelei perioade și să ne împărțim rolurile și responsabilitățile, astfel încât totul să fie bine și pentru fetița noastră, dar și pentru ceea ce facem noi.
Care este cel mai important lucru la care a trebuit să renunțați, în favoarea afacerii?
La orgoliul personal! Afacerile te provoacă să lucrezi într-o lume plină de imprevizibil și, dacă nu înveți de la ceilalți, dacă nu asculți și nu ești gata să faci sacrificii, atunci, pe termen lung, devii un pierzător, care crede că ar fi meritat medalia câștigătoare, dar n-a fost să fie!
Enumerați 3 sfaturi de încurajare/dezvoltare personală/profesională pe care le-ați da femeilor antreprenor.
- Femeia are putere creatoare în orice face, oriunde se află. Creează, crește și nu distruge!
- Caută să cooperezi cu cei cu care lucrezi, să le mulțumești mereu și să îi influențezi, pentru a lucra împreună la succesul companiei tale.
- Fă ceea ce îți place, dar ai grijă să iți facă bine ceea ce faci!